(Részlet)
Nem a hasonló test, hanem a
hasonló lélek...
Mert egy nemzet egységét, az
igazi fajtát úgysem az ilyen külsőség teszi. Hisz vannak és voltak magyarok, a
legnagyobbak közt is, akiknek még nevük sem volt magyar. Képzeljük el, mit
szólt volna Petőfi Sándor, ha valaki kétségbe vonja magyarságát, sőt magyar
származását csak azért, mert apját Petrovicsnak hívták.
Magyar származású volt.
Egy-egy népet nem a testi hasonlóság, hanem a közös múlt, a hasonló gond, az
egy haza levegője egyesít s választ el egy más múltú és más jelenű néptől.
Magyar az, akinek nyelve és
esze magyarul forog. Becsületesen nem lehet más vizsgát találni arra, hogy kit
tartsunk igazán magyarnak. Nem könnyű vizsga ez. Sokkal nehezebb annál, ami elé
a fajta testi jegyeinek kutatói állítják az embert. Itt a lelket kell kitenni.
Ami ennél is nehezebb, a
lelket kell megvizsgálni.
Mert ha valamiből,
megnyugtatóan a lelki magatartásból lehet megítélni, hogy ki milyen fajtához
tartozik, vagy egyáltalán tartozik-e valahova. Hogy pedig egy nép micsoda
fajta, az szintén a szellemben, a nép szellemében és szokásaiban mutatkozik
meg. Van erre is ismertetőjel.
Minden egészséges nép
fejlődik. Nő mint a fa, azzal a különbséggel, hogy a nép valóban az égig akar
nőni; az igazi nemzet nem ismeri a halált, magát örök életűnek érzi. Ez a szép
benne, ez a vigasztaló a halandó ember számára; ezért érdemes nemzetbe
tartozni.
A tudósok megállapításaiban
van néha mosolyogtató is. Az például, hogy mi magyarok a honfoglalás óta ebben
a hazában testileg is nőttünk négy-öt centimétert. Férfiak, asszonyok egyformán
nőttek, mert a különbség köztük ma is pontosan annyi, mint Vereckénél volt:
tizenegy centiméter.
De a döntő az, ahogy lélekben
nőttünk. Nemzetté igazán ez a szellemi gyarapodás tett bennünket, lélekben
magyarrá itt lettünk.
Hogy egy nemzet milyen fajta,
az a viselkedésén ismerszik meg. A kutatás legizgatóbb feladata annak a
magatartásnak a megvizsgálása volna, melyet egy-egy nép századokon át, szinte
törvényszerűen mutat. Rejtelmes kimondani, de mégis úgy van, hogy vannak bátor
és gyáva, udvarias és goromba nemzetek, vannak izgágák és türelmesek, akárcsak
az emberek közt. Vannak szolgaiak és szabadságszeretők. Ezeket a tulajdonságokat
észre lehet venni nemcsak a nagy történelmi pillanatokban, hanem abban is, hogy
egy-egy nép hogyan énekel, udvarol, szeret, hogyan fogadja a halált. Ezek a
tulajdonságok az évszázadokon való együttélés, a közös életkörülmények és
környezet hatása alatt fejlődnek ki. Bizonyos, hogy a mi magyar tulajdonságaink
már itt, Magyarországon lettek jellegzetesen magyarosak. Itt csiszolódtak ki.
De ezen a téren is van örökségünk.
Szellemünk is két gyökérből
táplálkozik: nyugatiból és keletiből. Mi magunk sem sejtjük, mi minden él még
elevenen képzeletünkben, fülünkben, mozdulatainkban abból, amit egykor őseink
az ázsiai pusztákon elsajátítottak.
Néhány éve vendégségben voltam
egyik barátomnál. Vacsora után barátom - Szabolcsi Bence, a kitűnő zenekutató -
zongorázott. Régi magyar népdalokat játszott, fülemnek ugyan itt-ott valami
csekély változattal másképp, mint ahogy én tudtam. Így is örömmel hallgattam,
halkan a szöveget is dúdolni kezdtem
Kalapom a Tiszán uszkál,
Subám zálog a bírónál...
Subám zálog a bírónál...
- Nono - mondta barátom -,
ennek másképp megy a szövege.
- Halljuk. Taníts meg rá.
- Egy kicsit nehéz lesz. Vagy
hallottad már?
Puro tanyet voktenet gen
Sümet kelet möldeldes...
Sümet kelet möldeldes...
- A cseremiszek legalábbis így
dalolják - tette hozzá barátom.
- Micsoda? Hát ismerik ők is
ezt a nótát? Hogy került hozzájuk?
- Inkább azt kérdezd, hogy
került hozzánk! Mi hoztuk onnan, őtőlük, mikor a honfoglalásra indultunk. Mikor
még együtt éltünk velük és a többi rokonnéppel.
- És azóta megőriztük?
Barátom nem válaszolt. Tréfásan
rám kacsintott, játszott tovább; ezt a dallamot:
Fehér László lovat lopott
A fekete halom alatt...
A fekete halom alatt...
- Ez is onnan való? -
kérdeztem szinte ijedten. Ez volt kedvenc nótám, még gyerekkoromból ismertem.
Barátom énekelni kezdte ennek a szövegét is:
Szőm hamar taj la parancuz
Szörgölden bece csabcsaldad...
Szörgölden bece csabcsaldad...
- Ne tréfálj! Ez is cseremisz?
- Akarsz egy osztjákot, vagy
mongolt? Egy nogajtatárt?
Iranbahün daniuszten
Szabájeli tikimüsztün...
Szabájeli tikimüsztün...
- énekelte máris erre a
dallamra, hogy
Be van Kenderes kerítve,
Apró szőlővel ültetve...
Apró szőlővel ültetve...
Kísértetjárás volt. De ő csak
mosolygott, s fújta egymás után a dalokat, melyeket első hallásra szentül
magyarnak gondoltam. Nem ocsúdtam fel. Odaléptem a zongorához.
- A dallam ugyanaz - mondtam
-, de van hasonlóság az énekek szövege közt is?
- Az nem is fontos. Hisz
ugyanarra az áriára néha-néha még ugyanabban a faluban is más-más verset
énekelnek. De azért van, amelynek szövege is hasonlít a mienkhez. Épp egy
cseremisz párosító ének. Nagy dolgok vannak itt elrejtve, öregem.
A nép szellemiségének ősi
alapjai vannak elrejtve. Magatartásunk és természetünk ősi irányítói. Énekről
volt szó, hadd mondok el még egy esetet. Még régebben egyszer Arcachon
városában francia diák barátaimmal csaptunk afféle diákvigalmat, amikor a bornál
is jobban az ifjúi szabadság és testvérkezés adja a jókedvet. Egy ideig együtt
énekeltünk, aztán a hangulat emelkedésével ki-ki azt, ami épp eszébe jutott, én
épp egy magyar dalt. Amikor az egyik francia hirtelen hozzám fordult
- Miért fogod a fejedet?
- A fejemet, én?
- Vagy a tarkódat. Még most is
ott a kezed. Fáj?
Csak akkor vettem észre. Bal
tenyerem valóban ott volt hátul a nyakam szirtjén.
- És a másik kezeddel miért
mutogatsz folyton? Mit fenyegeted azt az ártatlan holdat?
Ez is igaz volt. Nóta közben
magasra emelt mutatóujjam állandóan billegett, akár egy korholó tanítóé; magam
is rácsodálkoztam. Megzavarodtam.
- Nálunk így szokás - feleltem
-, hozzátartozik az énekhez, illetve az énekléshez.
- Másképp nem megy? Fenyegetni
okvetlenül kell?
Nem ment másképpen.
Megpróbáltam, hogy én is úgy énekeljek, mint ők, karba tett kézzel. Nem ízlett,
becsületesen elkezdeni sem tudtam. Először azt hittem, csak én vagyok így.
Magyarországra hazajövet az első nap elmentem az otthoni kocsmába.
Megnyugodtam. Vasárnap volt, épp juhászok készülődtek vigasztalódni. A harmadik
pohár után szinte parancsszóra emelkedtek az ujjak, s kezdték leckéztetni előbb
a poharat, aztán a mestergerendát. Ebből tudtam, hogy ének következik. Az isten
a megmondhatója, kit fenyegetnek a magyarok, mihelyt lelküket szabadjára
engedik. A sorsot, valami baljóslatú felsőbb hatalmat?
Volt más ilyesmi is. Egyszer,
ugyancsak Franciaországban, egy kiránduláson, mielőtt ittam, gépiesen egy
kortyot a földre loccsantottam, ahogy apám szokta a korsóból, a mezőn.
Hőpalackból limonádét loccsantottam a földre.
- Hát ez mire jó?
Erről tudtam, hogy mire való,
jobban mondva, mire volt való hajdanában; még a pogány magyarok áldoztak így a
föld istenének. Csak azon csodálkoztam, hogy a magyar természet mozdulatai ily
kiirthatatlanul bujkálnak bennem, a karomban, az izmaimban.
Azután már figyelgettük
egymást, magyar és francia pajtások. A franciák, ha valami bosszantó dolgon
elgondolkoztak, kezük fejével állukat veregették-simogatták. A magyarok laposra
vont szemmel mereven a távolba bámultak, mintha ellenséget vagy segítséget
lestek volna, akár lovas őseik hajdan a sztyeppén. Ezt különben épp egy Dux
nevű barátunkon figyeltük meg, akinek ereiben vér ugyan egy csepp sem volt
magyar, de lelke magyar, illetve székely levegőben nőtt fel.
Hány ilyen rezzenetet
figyeltünk meg. Párizsban éltünk, megálltunk a latin negyed legforgalmasabb
sarkán, ahol minden második járókelő idegen. Végül már messziről, a járásról is
megmegmondtuk, ki a magyar, vagyis ki töltötte ifjúságát, amikor a lélek
kiformálódik, magyar földön; kit alakított az ottani nap, szél, búza és
fájdalom olyanná, mint mi. Nem volt nehéz egymásra ismernünk.
Minden nemzetnek vannak ilyen jellegzetes
vonásai, szokásai, melyeket sohasem feled. Nyilván még az őskorban, a népek
gyermekkorában tanulták meg. E szokások hasonlósága tán még a nyelvi emlékeknél
is többet elárul egy-egy nép származásáról és rokonságáról. De megvilágítják a
népek lelkületének mélyebb rétegeit is. Mindenki ismeri például a kacsalábon
forgó kastélyról szóló mesét. De melyik mesemondó gondolná, hogy a titokzatos
kacsaláb az ősmagyarok sátorának dúcát jelenti, amelyet a rokon osztjákok ma is
úgy faragnak, hogy a dúc felül vadkacsát, lejjebb pedig hosszúra nyújtott
kacsalábat ábrázol. És mivel eleink az égboltot sátornak képzelték, s a
csillagokat lyukaknak rajta, a kacsalábon forgó vár az ősi magyar hitvilág
tündéreinek honát idézi. És a vasorrú bába! A pogány magyarok az egyik bálvány
orrát csinálhatták jó tartós vasból, hogy le ne törjön, amikor a húsáldozatot a
szájához tették. A vogulok ma is így csinálják. Meséiben, babonáiban,
szokásaiban így őrzi a nép szellemének eredetét.
Őrzi ízlésében, meg étvágyában
is. A gulyáshúst éppúgy keletről hoztuk, akár a bő gatyát, vagy a lassú,
megfontolt beszédet. Vagy a lovak kedvelését, az aratási ünnepet, az
"eladó" lányok valóban a vásárosok menetéhez hasonló
elkocsikáztatását, az újszülöttek körülményes megvédését a szemveréstől. A
halott mellé sok helyütt ma is odatesznek egy kis darab vasat, lehetőleg
patkót; ennyi maradt meg abból, amidőn még lovát is vele temették.
Tömérdek ilyen szokás van.
Ezek az apró szálak fűznek egységgé egy-egy népet, különböztetnek meg egy
másiktól. E megfoghatatlan lelki kapcsolatok erejét tulajdonképpen csak akkor
tapasztaljuk, amikor hiányoznak, amikor külföldre vagy más környezetbe kerülve,
magunkat - az isten tudja, miért - állandóan idegennek érezzük. Mikor
hazavágyódunk, ezek után vágyódunk; ezért fog el a melegség bennünket, ha
idegenben magyarral találkozunk. Ilyenkor derül ki a testvériség. Mert ezeket a
tulajdonságokat mindenki örökli, attól a néptől, amelyben nevelődött. Ha egy
indián kisdedet egynapos korában egy kecskeméti tanyára hoznának, az is a
magyar testvériséget örökölné.
Van nagyobb örökségünk is.
Egy szóval leírhatnám. Előzően
mégis olyan érzés bujkál bennem, mint mikor az ember már öt lépésről kalapot
készül emelni egy kedves, látásból ismert ismerős előtt.
A szabadság ez a szó.
Ha megvizsgáljuk a magyar
lelki tulajdonságait, valamennyi alján a szabadság szeretetét leljük. Ezt
találjuk nemcsak erényeiben, hanem fogyatékosságaiban is. Ezért konok,
hallgatag, elhúzódó, sőt egyenetlenkedő. Ezért bizalmatlan. A függetlenség, a
különállás a legnagyobb kincse.
Nyilván más népnek is fontos
ez. De nem sok nép van, amely szenvedéssel, vérrel annyi bizonyítékát adta
szabadságszeretetének. E téren a különben megfontolt nemzet sohasem ismert
alkut, belátást vagy érdeket. Fontosabb volt ez neki az életnél is. Fontos volt
külön-külön a nép minden fiának is.
Aki a szabadságot szereti, az
becsüli és szereti más szabadságát is. A magyarság már a honfoglalás korában
ilyen türelmesen és testvériesen volt szabadságszerető. A szabad, veszélyes
pusztákon szokott még hozzá? Ezer nagy és apró szokásban nyilvánul meg ez is.
Megnyilvánul ott is, ahol legkönnyebben lehet egyik ember zsarnoka a másiknak:
a szerelemben, a házasságban. Sok ősi szavunk van, amelyre büszkék lehetünk, de
legnagyobb büszkeséggel a feleség szót mutathatjuk fel a világnak. Azt hirdeti
ez a szó, hogy már abban az időben, midőn a világ legtöbb népénél az asszony
még rabja vagy szolgálója vagy ágyasa volt csak a férfinak, a magyar férfi
mellett örömben, bajban, de jogban is feles társként állt.
A szabadságot nem lehet
kétféleképpen értelmezni. Egy nemzet sem követelhet magának a népek sorában
több szabadságot, mint amennyit ő ad külön-külön minden fiának. A szabadság
belülről épül kifelé, mint az almára a héj, a csigára a ház. Vannak népek,
melyek jólétüket és szabadságukat nem belső szabadságuknak köszönhetik, hanem
annak, hogy más népeket elnyomnak és kiuzsoráznak. Nem ilyen boldogulást
kívánok én a magyarnak.
A magyarság ősi alaptulajdonságait
azért jó megismernünk, mert e tulajdonságok révén tudtunk beilleszkedni oly
tökéletesen Európába. A keleti származású magyarság szabadságszeretetével,
türelmével, eredendő bölcsességével öntudatlanul már Ázsiában ugyanazokat az
eszményeket követte, amelyeket a latin műveltségű Nyugat maga elé tűzött.
Azért, mert lelkében a magyarság már ott rendkívülien művelt volt? Mert a
műveltség egyforma eredményre jut, ha Rómában fejlődik ki, ha Kínában?
Így kell lennie.
A sík vidékhez szokott magyar
szem éppúgy a világosságot, az értelmet, a szabad gondolkodást szereti, akár a
derűs ég formálta latin.
A magyar fajtának ezek az
igazi tulajdonságai.
Ezek szabják meg az útját.
Az ember dolga a földön, hogy
minél tökéletesebb, emberiesebb ember legyen, minél értelmesebb, jobb és
becsületesebb. Hogy minél szabadabb legyen, anélkül hogy embertársainak
szabadsághoz való jogát megsértené.
Ez a dolga a nemzeteknek is:
az állandó tökéletesedés. Megőrizhetik, jó is, ha megőrzik egyéni
sajátságaikat. Így nemes versenyben, egymást nem elfojtva, hanem ösztökélve
közeledhetnek a célhoz, az emberiség nagy eszményének megvalósításához. Az első
nemzet az lesz, amely először éri azt el.
A nemzetek még messze vannak a
tökéletesedéstől. A magyarnak is sok tennivalója van, hogy magát kifelé és
befelé egyaránt ilyen eszményien szabadnak mondhassa. Történelmünk szomorú
volt, rengeteg előre nem látott szerencsétlenség hátráltatta fejlődésünket.
Fejlődünk. Az egyéni lelkületű
magyarság ismeri a közös nagy célt; tudja, mire kell törekednie. Van akarata is
hozzá. Nagyjaink ezt a törekvést, ezt az akaratot képviselték: ők a példaképek.
Ők vizsgáztatnak magyarságból ma is.
A magyar az, aki bátran
szembenéz a nép bajaival: a nemzet fejlődésének akadályaival. Aki a szabadságot
ma is minden téren meg akarja valósítani. Aki a népnek műveltséget, egészséget,
jólétet akar. Aki a földmívesnek földet, a munkásnak méltó hasznot, mindenkinek
emberi bánásmódot kíván, egyéni érdeke ellenére is. Aki egy nyomorult, éhező
vagy jogfosztott láttán saját magát is sértve érzi, emberi, magyari mivoltában.
Mit mondjak még? A magyar az, akinek jellemzésére azt mondhatjuk el, amit a
tökéletes emberről gondolunk. Örüljünk, hogy annyi kanyar után ilyen egyszerű
megoldáshoz jutottunk, a kérdésre ilyen kereken megfelelhetünk. Ez a
bizonyíték, hogy bár változatos területeken, de mindig egyenes irányban
jöttünk.
Amit a magyar természetről
elmondtunk, csak azért mondtuk el, hogy bizonyítékot szolgáltassunk: képesek
vagyunk erre a fejlődésre. Ehhez elsősorban lelki tulajdonságok kellenek.
Magyar énelőttem az, aki nem
bírja a homályt, sem a börtönben, sem a gondolatban. Magyar az, aki az értelmet
szereti, aki szenvedélyét csak akkor engedi szabadon, midőn a szó már nem
használ az igazság elfogadtatására. Minden nép közösség. Jó magyar az, aki
emberi, jó tagja a magyar közösségnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése